Du er her: HjemNyheterIngvill Dalseg er årets folkehelsepolitiker!

– Dette var veldig uventet. Jeg mangler ord, sier Dalseg etter å ha mottatt prisen.

Varaordføreren, som er utdannet jordmor, får utmerkelsen på grunn av sitt sterke engasjement for barn og unges helse og trivsel.

God helse begynner med en god start på livet.

I begrunnelsen fremheves også Dalsegs tette samarbeid med fagansvarlig for folkehelse i kommunen, Vigdis Thun.

Viktig samarbeid med folkehelsekoordinator

– Et godt samarbeid mellom politikere og administrasjon er viktig for å få satt folkehelse på den politiske agendaen, sier daglig leder i Sunne kommuner, Ingvild Little.

– Det er også essensielt for å lykkes med gjennomføring av et bredt og helhetlig folkehelsearbeid.

Vil berømme innsats for helse og trivsel

Landet vårt – og ikke minst nettverket vårt – er fullt av mennesker som på lokalt og regionalt nivå jobber for en mer helsevennlig samfunnsutvikling.

Vi vil berømme disse heltene med en utmerkelse, for å sette fokus på og stimulere til fortsatt innsats for lokalsamfunn som er gode å leve i.

Setter innbyggernes helse og trivsel høyt

En god folkehelsepolitiker er en folkevalgt som setter innbyggernes helse og trivsel høyt når beslutninger skal fattes i kommunestyre eller fylkesting.

Hun eller han ser det store bildet, og vet at beslutninger på alle politikkfelt, slik som transportoppvekststedsutvikling og kultur, har innvirkning på folks helse og livskvalitet.

– Slike politikere har vi mange av i Sunne kommuner, og det kom inn flere gode nominasjoner, sier Ingvild Little.

Dalseg er en verdig vinner.
– Ingvild Little, daglig leder i Sunne kommuner

Vi gratulerer Ingvill Dalseg med utmerkelsen og ønsker fortsatt lykke til i arbeidet med å skape “Det gode liv i ei attraktiv fjellbygd”!