Du er her: HjemNyheterWHOs Healthy Cities-konferanse i Kuopio

Årets Healthy Cities-konferanse gikk av stabelen fra 24. til 26. juni i Kuopio, Finland.

Stor norsk delegasjon

Dina von Heimburg og Årstein Skjæveland representerte henholdsvis styret og sekretariatet på konferansen. I tillegg bestod den norske delegasjonen av Ingrid Bergande, som er folkehelsekoordinator i Hamarøy, og Gøran Raade-Andersen, folkehelsekoordinator i Bodø.

Sandnes og Østfold er, i tillegg til å være med i Sunne kommuner, selvstendige bymedlemmer i Healthy Cities, og var representert ved henholdsvis Hans Ivar Sømme og Sara Linnea Hovden.

Glade byer!

Et sentralt tema på konferansen var byplanlegging og trivsel. Hvordan kan man utforme steder og byer slik at innbyggerne har det best mulig? Kanadiske Christine McLaren fra prosjektet Happy City var her en sentral foredragsholder, og flere workshops var dedikert til temaet.

A city should be an engine for human happiness and equity.

Helse i alt

Et gjennomgående tema i Healthy Cities-nettverket er også Health in All Policies. Dette ble adressert av blant andre Kirsi Wiss fra det finske folkehelseinstituttet. I tillegg ble det rettet fokus på viktigheten av å implementere folkehelse på tvers også på lokalt nivå.

Internasjonalt nettverk

Tilknytning til vår internasjonale storfamilie er en av fordelene med å være med i Sunne kommuner. Deltakelse på konferansen er derfor et rullerende medlemsgode i nettverket.

Se bilder fra konferansen her!