Du er her: HjemNyheterMatglede på menyen

For to år siden inngikk Sunne kommuner en samarbeidsavtale med den sosiale entreprenøren Folkelig, med mål om å tilby helsefremmende aktiviteter i flere norske kommuner. Gjennom avtalen har blant annet noen av Sunne kommuners medlemmer fått tilbud om å teste ut kurset Smaksverkstedet med rabatt.

Denne høsten har Smaksverkstedet startet opp i OppegårdAskerGjøvik og Bodø, mens et kurs er på trappene i Fjaler.

Lavterskeltilbud for barn og unge

Smaksverkstedet er et tilbud for barn og unge etter skoletid, hvor de lærer å lage næringsrik og bærekraftig mat fra bunnen. Kursets viktigste formål er å skape matglede, og har derfor et stort fokus på lekimprovisasjon og felleskap.

– For oss handler det om å skape økt nysgjerrighet for ny mat, og vi ser at mange av deltakerne etter hvert tør å smake på nye råvarer, sier Kathrine Marthinsen, daglig leder i Folkelig.

For Marthinsen er det viktig å gi barn et sunt forhold til mat og gjøre dem tryggere på kjøkkenet. Samtidig er Smaksverkstedet også en viktig møteplass og inkluderingsarena.

– Det handler også om at de unge har et sted å være sammen og få nye venner.

Mottok millionbevilgning

I mai mottok Folkelig 2,8 millioner i støtte fra Gjensidigestiftelsen, slik at de kan tilby Smaksverkstedet til flere. Dette gjorde det mulig for organisasjonen å starte opp på Østlandet, og de kunne dermed etablere seg hos flere av Sunne kommuners medlemmer.

Les også: – Nå kan vi spre matglede til flere barn og unge!

Folkelig jobber for at deres tiltak er langsiktige og forebyggende, og er opptatt av at deltakerne sitter igjen med noe i etterkant. Dette lykkes Smaksverkstedet svært godt med, mener Ingvild Little, daglig leder i Sunne kommuner.

– Folkelig har et eksplisitt fokus på å utjevne sosiale helseforskjeller, og jobber godt sammen med kommunene. Derfor er deres aktiviteter mitt i blinken for våre medlemmer.

Smaksverkstedet foregår på skolen eller fritidsklubber og krever lite utstyr. Derfor når kurset ut til så mange.

Det er ikke kun de unge deltakere som får økt kunnskap om matlaging. Tilbakemeldingene etter kurset viser at det også skjer endringer på hjemmebane.

– Foreldre forteller at barna viser mer initiativ hjemme, og at de nå kan lære foreldrene sine nye ting på kjøkkenet. Vi når altså ikke kun ut til barna, det er veldig fint å se, sier Marthinsen.

Smaksverkstedet er et kurs som går over 10 uker og målgruppen er barne- og ungdomsskoleelever. Kommuner har mulighet til å teste ut prosjektet før de inngår en endelig avtale.

Er du interessert i få Smaksverkstedet til din kommune? Les mer om initiativet her!