Du er her: HjemNyheterMatglede for barn og unge

Tidligere i år inngikk Sunne kommuner et samarbeid med Folkelig, med mål om å skape liv i flere norske nabolag.

Nå bærer samarbeidet frukter: Gjensidigestiftelsen har gitt 2,8 millioner for at flere barn og unge skal få tilbud om Smaksverkstedet, blant annet i nettverket vårt.

Gavepakke til våre medlemmer

– Dette er en gavepakke til våre medlemmer, og et godt eksempel på verdien av å være med i Sunne kommuner, sier daglig leder Ingvild Little.

Gjennom samarbeidet får flere av våre medlemmer prøve ut Smaksverkstedet gratis i 2 semestre.

I tillegg får Sunne kommuners medlemmer en generell rabatt ved videreføring (eller etablering) av tiltaket, som lærer barn og unge om sunn mat på en morsom måte.

Lov å leke med maten!

Smaksverkstedet er et etterskoletidsprogram som skaper matglede for barn og unge.

I tillegg til å lære barn å lage næringsrik og bærekraftig mat, er Smaksverkstedet er en viktig møteplass og inkluderingsarena.

Hittil har tilbudet eksistert i Bergen og omegn. Med denne tildelingen kan Smaksverkstedet etableres også på Østlandet.

Nå kan vi skape matglede for enda flere barn!
– Kathrine Marthinsen i Folkelig

Les også: Samarbeid for bedre folkehelse

Del av nasjonalt kostholdsløft

Bevilgningen er en del av en storstilt satsing fra Gjensidigestiftelsen.

I mai bevilget stiftelsen hele 40 millioner kroner til et nasjonalt kostholdsløft. Satsingen er den største enkeltbevilgningen til et bedre kosthold i befolkningen noensinne.

– Vi er opptatt av å gjøre Norge tryggere, sunnere og mer aktivt. Kosthold er viktig for å ha god livskvalitet, sunn helse og en mulighet for å leve et godt liv, sier Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen.

Vi ble imponert over Folkelig og deres smaksverksted. De når mange barn på en flott måte og bidrar til å skape engasjement og glede for mat.
– Ingrid Tollånes, Gjensidigestiftelsen

Sunne og innovative kommuner

For Sunne kommuner er det viktig å gå foran og teste ut nye og gode tiltak.

– Våre medlemmer har mål om å bli de beste i landet på folkehelse, sier Ingvild Little. – Vår oppgave er å hjelpe dem å nå dette målet ved blant annet å tilby konkrete verktøy for å skape gode, inkluderende og helsefremmende lokalsamfunn.

Nettverkets fokus på kunnskapsutvikling og innovasjon blir da også vektlagt av både Gjensidigestiftelsen og Folkelig.

Sunne kommuners medlemmer er fremoverlente og innovative. Det er en stor glede for oss å kunne tilby kommunene å teste ut Smaksverkstedet uten økonomisk risiko.
– Kathrine Marthinsen, Folkelig

Vi gleder oss til å spre matglede i flere lokalsamfunn!